Ruimtelijk Zicht en Inzicht
Kinderen die moeite hebben met rekenen en lezen hebben vaak ook problemen met het ruimtelijk inzicht.
Zij hebben moeite met de volgorde van de dagen en de maanden, weten vaak niet wat links of rechts is en het lukt maar niet om te leren klokkijken. Bij het rekenen vinden ze het moeilijk om de plaats van een getal in de telrij aan te geven en blijven ze moeite hebben met het opzeggen van de tafels.
Veelal hebben deze kinderen een beperkt Ruimtelijk Inzicht, wat veroorzaakt kan zijn door beperkt ruimtelijk zicht. Dit ruimtelijk zicht, het zogenaamde diepte-zien kan verstoord zijn doordat de ogen niet goed samenwerkten en dus geen diepte konden zien.
Deze kinderen hebben vaak last van hoogtevrees, worden duizelig en misselijk in snelle attracties en zijn snel wagenziek.
Dit zijn ook de kinderen die bij een Intelligentie test zoals de WISC III uitvallen op het performale gedeelte waardoor de bekende verbaal-performaal kloof kan ontstaan.
Ruimtelijk Inzicht is echter met speciale oefeningen en aandacht voor de samenwerking van de ogen te trainen. Na enkele maanden oefenen zijn kinderen niet meer wagenziek en durven ze eindelijk wel te schommelen of met gym van de kast te springen.